2. Veelgestelde vragen
  3. Liesbreuk
Liesbreuk

Mensen met een liesbreuk hebben vaak pijn of een zeurend gevoel in de liesstreek. Hier lees je de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen over een liesbreuk.

• Wat is een liesbreuk?

Een liesbreuk is een zwakke plek of opening in de buikwand. Het buikvlies kan met inhoud van de buikorganen door de buikwand naar buiten puilen. Hierdoor krijg je een zwelling in je lies. Dat kan klachten geven, zoals pijn of een zeurend gevoel in je liesstreek.

• Hoe ontstaat een liesbreuk?

Een liesbreuk ontstaat door een zwakke plek in je buikwand. Die zwakke plek kun je al vanaf je geboorte hebben. Daarnaast kan het zijn dat je buikwand is uitgerekt. Bijvoorbeeld door iets zwaars te tillen, door toename van je lichaamsgewicht, door hard te persen op de wc, door roken of door lang veel te hoesten.

• Hoe herken ik een liesbreuk?

Een liesbreuk herken je aan een zwelling in je lies. Als je staat, hoest of perst, zie je de zwelling beter. Sommige mensen hebben alleen pijn zonder dat de zwelling goed te zien is. Dat komt bijvoorbeeld voor bij zwaarlijvige mensen. Ook bij vrouwen is een liesbreuk vaak minder goed te herkennen.

• Wat moet ik doen als ik een liesbreuk heb?

Een liesbreuk geneest nooit vanzelf. Maar als je geen klachten hebt, hoef je er niet meteen iets aan te doen. Wordt de zwelling langzaam groter en krijg je pijn, overleg dan met je huisarts of een operatie voor jou de beste oplossing is. Heb je opeens veel pijn door de liesbreuk? Dan kan het zijn dat je snel moet worden geopereerd.

• Wat is er te doen aan een liesbreuk?

Als je veel pijn hebt door je liesbreuk, kun je geopereerd worden. Vaak herstelt de chirurg een liesbreuk met een kunststof matje. Van deze operatie herstel je snel en je hebt een kleine kans op chronische pijnklachten en op terugkeer van de breuk.

• Wat zijn de risico’s van een liesbreukoperatie?

Net zoals bij elke operatie, brengt een liesbreukoperatie risico’s met zich mee. Veel mensen hebben na de operatie tijdelijk last van zwellingen, pijn of moeite met plassen. Bespreek de mogelijke risico’s en complicaties van tevoren met je chirurg.

• Hoelang moet ik in het ziekenhuis blijven voor een liesbreukoperatie?

Bij Rijnstate Clinics kunnen we een liesbreuk in één dag verhelpen. Dat noemen we een single visit-behandeling. Dan heb je ’s morgens een afspraak met de chirurg op de polikliniek, we opereren je dezelfde dag en ’s avonds ben je weer thuis. Hiervoor stellen we wel een aantal voorwaarden. Voldoe je daar niet aan, dan past een langer traject beter bij je. Ook in dat geval mag je meestal aan het eind van de operatiedag weer naar huis.

• Hoelang duurt het herstel na een liesbreukoperatie?

Na je operatie mag je gewoon bewegen. Maar doe nog wel rustig aan. Autorijden en fietsen kan in de eerste 24 uur bijvoorbeeld nog niet. Als je geen pijn meer hebt, kun je weer doen wat lukt. De meeste mensen zijn na 1 tot 2 weken hersteld van hun liesbreukoperatie.

• Waarom zou ik voor een liesbreukoperatie naar Rijnstate Clinics gaan?

Bij Rijnstate Clinics bieden we dezelfde service als een privékliniek met de zorg van het ziekenhuis. Niet alleen gezonde patiënten kunnen bij ons terecht; ook mensen die naast de liesbreuk bijvoorbeeld long- of hartproblemen hebben. Niemand wordt bij ons geweigerd. We werken met een zeer ervaren team van 7 chirurgen en doen meer dan 500 operaties per jaar.