3. Galblaasoperatie

In overleg met je arts heb je besloten je galblaas te laten verwijderen. Hier lees je meer over de operatie en waar je rekening mee moet houden na de operatie.

Waarom een galblaasoperatie?

In de galblaas of de galwegen kunnen galstenen ontstaan. Dit is de meest voorkomende aandoening van de galblaas. Galstenen zorgen niet altijd voor klachten. Alleen bij klachten is het nodig om de galblaas te verwijderen. Ook als de galblaas ontstoken is, kan een operatie nodig zijn. Deze operatie heet een cholecystectomie. In de meeste gevallen is dit een kijkoperatie.

De galblaas ligt rechts bovenin de buik, aan de onderkant van de lever. De functie van de galblaas is de opslag van gal. Dit is een vloeistof die belangrijk is voor de vertering van vetten. Zodra er voedsel in de darm komt, zorgt de galblaas ervoor dat de gal in de dunne darm komt, waar ze helpt om het voedsel te verteren. Als de galblaas is verwijderd, nemen de lever en de galgangen deze functie over.

Voor de operatie

Welke afspraken heb je voor de operatie?

Voor de operatie kom je naar de preoperatieve screening. Hier heb je een aantal afspraken met verschillende zorgverleners. Het doel van deze afspraken is een compleet beeld te krijgen van je gezondheid.

De apothekersassistent neemt je medicijngebruik met je door. De spreekuurassistent van de anesthesioloog geeft je voorlichting over de operatie en meet onder andere je bloeddruk. De anesthesioloog bespreekt met je op welke manier je wordt verdoofd (algehele narcose) tijdens de operatie en doet lichamelijk onderzoek. De anesthesioloog schat in welke risico’s aan de behandeling en de anesthesievorm zijn verbonden en hoe deze risico’s voor jou kunnen worden beperkt.

Als het nodig is, wordt er aanvullend onderzoek aangevraagd (bloedprikken/hartfilmpje). Bij de anesthesioloog hoor je welke medicijnen je op de dag van de operatie nog mag innemen en met welke je moet stoppen (zoals bloedverdunners). Het is belangrijk dat je je aan de voorschriften van de anesthesioloog en de operateur houdt.

De intakeverpleegkundige neemt een vragenlijst over je gezondheid met je door en informeert je over de voorbereidingen op de operatie. Lees ook de instructies voor de operatie

Onderzoek naar BRMO

Voor de operatie onderzoeken wij of je bijzonder resistente micro-organismen (BRMO) bij je draagt. De bekendste BRMO zijn MRSA en VRE. Ze worden ook wel ziekenhuisbacteriën genoemd. In het ziekenhuis zijn veel zieke mensen bij elkaar opgenomen. Hierdoor is de kans op verspreiding groot. Daarom zijn we extra voorzichtig en nemen we een aantal vragen met je door.

Als je wordt opgenomen op de dag van de operatie moet je nuchter zijn. Dat betekent dat je tot een aantal uren voor de operatie niets mag eten en drinken. Houd je aan de voorschriften van de anesthesioloog. Een verpleegkundige brengt je naar je kamer, neemt eventuele bijzonderheden met je door en beantwoordt je vragen.

Hoe verloopt de operatie?

Als je galblaasklachten hebt vanwege stenen in de galblaas of galwegen, is het meestal nodig de galblaas te verwijderen. Dat kan door middel van een kijkoperatie (laparoscopie) of een standaard operatie via een snee in de buik. Je chirurg bespreekt met je wat in jouw geval het beste is. Bij de meeste mensen wordt de galblaas verwijderd door middel van een kijkoperatie.

Als de stenen zich niet alleen in de galblaas bevinden, maar ook in de grote galwegen, word je eerst verwezen naar de MDL-arts. De MDL-arts voert dan een ERCP (Endocopische Retrograde Cholangio- en Pancreaticografie) uit. Bij dit onderzoek worden de stenen in de grote galweg van binnenuit verwijderd. De MDL-arts doet dit met een endoscoop (flexibele slang) via de mond, de maag en de twaalfvingerige darm.

Kijkoperatie (Laparoscopische galblaasoperatie)

De kijkoperatie vindt plaats onder algehele narcose. Via kleine sneetjes verwijdert de chirurg de galblaas. Het sneetje net onder de navel gebruiken we om de laparoscoop (camera) naar binnen te brengen. Daarnaast maken we drie sneetjes onder de ribbenboog om de galblaas veilig te kunnen verwijderen. We maken de galblaas los van de grote galweg, het bloedvat wordt doorgeknipt en de galblaas losgemaakt uit de lever. Tijdens de operatie blazen we de buik op met koolzuurgas om ruimte te creëren om te kunnen opereren.

Soms komt de chirurg tijdens de kijkoperatie een probleem tegen dat hij niet via de kijkoperatie kan oplossen. Dan is het toch nodig om een grotere snee te maken en zo de galblaas te verwijderen, ook al was een kijkoperatie voorgesteld.

Wat gebeurt er na de operatie?

Direct na de operatie kun je wat misselijk zijn en dorst hebben. Je kunt medicijnen krijgen tegen de misselijkheid. Om ervoor te zorgen dat je voldoende vocht krijgt, heb je een infuus in je arm. Als je zelf weer voldoende kunt drinken, wordt het infuus verwijderd.

Na de operatie kan de wond nog gevoelig zijn. Sommige bewegingen, diep ademhalen en hoesten zijn pijnlijk. Je kunt de verpleegkundige om een pijnstiller vragen. Ook kan het koolzuurgas het middenrif wat prikkelen. Vanuit het middenrif loopt er een zenuwbaan in de richting van de schouder. Hierdoor kun je na de operatie een paar dagen een gevoelige schouder hebben. Die gaat vanzelf weer over. Door te bewegen wordt het gas sneller opgenomen, waardoor de pijn verdwijnt.

Soms laten we een wonddrain in het wondgebied achter. Die is nodig om het bloed en vocht af te voeren.

Weer naar huis

Wanneer mag je weer naar huis?

Na een kijkoperatie mag je meestal dezelfde dag weer naar huis. Bij een standaard galblaasoperatie of wanneer je erg ziek bent door een ontsteking, kan de opnameduur wat langer zijn. Het is belangrijk dat je geen koorts hebt, je stoelgang weer normaal is, de wond rustig is en je weer goed kunt lopen. Als je naar huis gaat, krijg je een afspraak mee voor een poliklinische controle. Deze vindt meestal telefonisch plaats.

Waar moet je op letten als je thuis bent?

Wondverzorging

Na een kijkoperatie heb je vier kleine wondjes. De wondjes hebben geen speciale verzorging nodig. Je kunt je 48 uur na de operatie gewoon wassen of douchen. Dit geldt ook als er toch een grotere snee is gemaakt. De hechtingen lossen vanzelf op en hoeven niet te worden verwijderd.

Bewegen

Doe de eerste tijd na de operatie voorzichtig aan met alle bewegingen die pijnlijk zijn. Als de wond genezen is, mag je alle normale activiteiten weer doen. Meestal kun je na een paar weken weer werken. Zwaar lichamelijk werk kun je pas na zes weken weer doen.

Eten

Na de operatie kun je in principe alles weer eten en drinken. Je hoeft geen vetarm dieet te volgen, maar we raden af om grote hoeveelheden vet tegelijk te gebruiken. Probeer steeds meer uit wat je kunt verdragen. Heb je klachten bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen, laat deze dan weg en probeer ze later nog eens.

Risico’s en complicaties

Welke risico’s en complicaties kunnen voorkomen?

Bij iedere operatie komen complicaties voor. Dit geldt ook voor een galblaasoperatie. Zo zijn er de normale risico’s en complicaties van een operatie, zoals trombose, longontsteking, een nabloeding en wondinfectie.

Omdat de galblaas van de galwegen wordt losgemaakt, kunnen ook de galwegen beschadigd raken. Dit betekent dat er een lekkage of vernauwing kan ontstaan. Deze complicatie komt gelukkig niet heel veel voor, maar kan wel heel vervelend zijn. Soms is het nodig om opnieuw te opereren en/of wordt de MDL-arts gevraagd om een stent in de galwegen te leggen.

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Chirurgie via  06 – 11 27 43 38  of chirurgie-orthopedie@rijnstateclinics.nl.