1. Home
  2. Kosten en vergoedingen
  3. Afspraak met verwijzing
Kosten en vergoedingen

Afspraak met verwijzing

Voor een behandeling in een ziekenhuis of een kliniek heb je in de meeste gevallen een verwijzing nodig van een (huis)arts. Je bespreekt je klachten altijd eerst met haar of hem. Als behandeling door een medisch specialist nodig is, geeft je huisarts je een verwijsbrief. Je zorgverzekeraar vergoedt behandelingen alleen op basis van zo’n verwijsbrief én afhankelijk van het soort verzekering dat je hebt.

Aanvullende verzekering
De meeste zorgverzekeraars vergoeden een behandeling helemaal of gedeeltelijk wanneer je aanvullend bent verzekerd. Er zijn soms verschillen in de vergoedingen van zorgverzekeraars voor dezelfde soort behandeling. Controleer daarom voor aanvang van je eerste afspraak je polisvoorwaarden of neem contact op met je zorgverzekeraar zodat dit duidelijk is en je niet voor verrassingen komt te staan.

Intakegesprek
Voor elke behandeling vindt er een intakegesprek plaats. De medisch specialist neemt dan de tijd om samen met jou je klachten en wensen te bespreken. Hierna volgt een behandelvoorstel met de voor jou beste opties.

Kosten intakegesprek bij verwijzing door huisarts
Als je een verwijsbrief hebt van een erkende verwijzer, opent de medisch specialist een DBC. DBC staat voor Diagnose Behandel Combinatie. Hieraan zijn een code en een dossier gekoppeld; in dit geval betaalt de zorgverzekeraar de kosten voor het intakegesprek.

Ga naar kostenoverzicht

Machtiging zorgverzekeraar
Wanneer je in aanmerking komt voor een behandeling die in principe verzekerd is, zal de zorgverzekeraar daar in de meeste gevallen vooraf toestemming voor willen geven. Jouw behandelend specialist dient hiervoor een aanvraag (machtiging), namens jou, in bij de zorgverzekeraar. Over het algemeen reageert je zorgverzekeraar binnen zes weken of jouw aanvraag voor een machtiging is goed- of afgekeurd.

Alleen als de zorgverzekeraar de aanvraag goedkeurt, wordt de ingreep (geheel of gedeeltelijk) vergoed, afhankelijk van jouw polisvoorwaarden. Mocht je het niet eens zijn met de genomen beslissing, dan kun je hiertegen schriftelijk in beroep gaan (controleer hiervoor o.a. de website van de geschillencommissie van de zorg: www.SKGZ.nl). Pas als er duidelijkheid is over de hoogte van de vergoeding, wordt een operatie definitief ingepland.

Wanneer je ervoor kiest om de ingreep zelf te betalen, is dit allemaal niet aan de orde.

Rijnstateclinics.nl plaatst cookies, onder andere om de website gebruiksvriendelijker te maken. U blijft anoniem. Meer informatie leest u in onze privacyverklaring.