3. Sterilisatie van de man (vasectomie)

Je hebt besloten dat je je laat steriliseren door middel van een vasectomie. Hier lees je wat deze operatie inhoudt en wat je na de operatie kunt verwachten.

Wat is een vasectomie?

Bij een vasectomie neemt de uroloog een stukje tussen beide zaadleiders weg. Hierdoor kan er geen bevruchting meer plaatsvinden. Een sterilisatie bij een man (vasectomie) is een kleine ingreep, maar is wel definitief en in principe onomkeerbaar. Een sterilisatie is daarom alleen een goede keuze als je zeker weet dat je keen kinderen (meer) wilt. Sterilisatie is een veilige manier van anticonceptie.

De ingreep heeft geen invloed op je seksuele leven en het krijgen van een erectie. Bij het klaarkomen komt er gewoon sperma uit de penis, alleen zonder zaadcellen. Het sperma blijft er hetzelfde uitzien, omdat maar een klein deel van het sperma uit zaadcellen bestaat.

Voor de operatie

Welke afspraken heb je voor de operatie?

Als je een sterilisatie wilt, ga je eerst naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de uroloog. Je krijgt van Rijnstate Clinics een informatiepakket thuisgestuurd of dit wordt klaargezet in Mijn Rijnstate met daarin alle informatie over de ingreep. Ook ontvang je een akkoordverklaring met retourenvelop en een voorlopige factuur. Als je de factuur hebt betaald en de akkoordverklaring hebt ondertekend en teruggestuurd, maken we een afspraak voor je met de uroloog.

Afspraak met de uroloog

Tijdens de afspraak geeft de uroloog kort uitleg over de ingreep. Daarom is het belangrijk dat je voor de afspraak de toegestuurde informatie goed hebt bekeken en doorgelezen. Vervolgens onderzoekt de uroloog je lichamelijk om te bepalen of je zaadleiders goed te voelen zijn. Als dat niet zo is, dan is een poliklinische behandeling niet mogelijk en moet je voor de ingreep onder narcose worden gebracht. Bij een One-stop-shop vasectomie vindt de ingreep direct na het gesprek plaats.

One-stop-shop vasectomie

Het gesprek met de uroloog en de ingreep vinden meestal direct na elkaar bij Rijnstate Clinics plaats, zodat je maar één keer naar het ziekenhuis hoeft. Dit noemen we een One-stop-shop vasectomie. Voorwaarde voor een sterilisatie bij een eerste bezoek aan Rijnstate Clinics is wel dat je 30 jaar of ouder bent. Mannen die op te jonge een sterilisatie laten uitvoeren, krijgen op latere leeftijd vaak spijt.

Om in aanmerking te komen voor een One-stop-shop vasectomie moet je verder:

• geen kinderwens (meer) hebben;
  • geen hartkwaal hebben;
  • in het verleden geen operatie in de balzak of een gecompliceerd verlopen liesbreukoperatie hebben ondergaan;
  • vooraf goed de informatie over de sterilisatie hebben doorgenomen;
  • de voorlopige factuur hebben betaald;
  • vervoer hebben geregeld, zodat iemand je naar huis kan brengen.

Hoe bereid je je voor?

Als je medicijnen gebruikt, moet je die in het algemeen blijven gebruiken. Bij gebruik van antistollingsmiddelen (bloedverdunners) moet je een week voor de ingreep de trombosedienst vragen deze medicatie aan te passen.

Aspirines en soortgelijke medicijnen mag je vanaf zeven dagen voor de operatie niet meer innemen. Overleg hierover zo nodig met je arts. Het is verstandig om voldoende paracetamol in huis te hebben voor napijn.

Wij vragen je een avond voor de ingreep de huid van de balzak, penis en schaamstreek goed te scheren. Je kunt hiervoor een scheermes of een elektrisch scheerapparaat gebruiken. Ontharingscrème raden we af, omdat de huid daar overgevoelig op kan reageren. Als de huid is geschoren, moet je deze goed wassen met water en zeep.

Hoe verloopt de operatie?

De operatie gebeurt in de polikliniek of in dagbehandeling. De uroloog verdooft de huid van het scrotum (balzak) met enkele injecties. Via kleine sneetjes, links- en rechtsboven in het scrotum, zoekt de chirurg beide zaadleiders op en haalt hier een stukje tussenuit. Daarna knoopt hij de uiteinden af met niet-oplosbare hechtingen. De sneetjes in de huid worden soms gehecht met oplosbare hechtingen. De ingreep duurt ongeveer vijftien minuten.

Wat gebeurt er na de operatie?

Om het geopereerde gebied steun te geven, kun je een goed zittende, strakke onderbroek of zwembroek dragen. Deze blijf je dragen totdat het geopereerde gebied niet meer pijnlijk aanvoelt. Wij raden je aan om na de ingreep niet zelf met de auto of fiets naar huis te rijden. De rest van de dag moet je rust houden.

De dag na de operatie kun je in het algemeen weer naar je werk en mag je douchen. Je mag pas in bad als de wondjes zijn genezen. Ongeveer een week na de operatie mag je sporten. De oplosbare hechtingen, waarmee de wondjes zijn dichtgemaakt, laten vanzelf los. Hierbij kan wat wondvocht uit de wondjes komen. Daar hoef je je niet ongerust over te maken.

Controle op onvruchtbaarheid

Na de ingreep ben je nog niet meteen onvruchtbaar. De zaadblaasjes en de prostaat zitten nog vol met zaadcellen. De eerste maanden na de operatie komen er bij de zaadlozing nog zaadcellen mee. Daarom moet je in deze periode nog een voorbehoedsmiddel gebruiken. Als je minimaal 20 tot 25 zaadlozingen hebt gehad in een periode van drie maanden, zijn de zaadcellen meestal verdwenen.

Dan controleren we het resultaat van de vasectomie. Deze controle is belangrijk om de onvruchtbaarheid vast te stellen. Na de ingreep krijg je een potje mee dat je gevuld met sperma moet inleveren. Daarbij krijg je informatie over het spermaonderzoek.

Een week nadat je je sperma hebt ingeleverd bij Rijnstate Clinics kun je bellen naar de polikliniek Urologie voor de uitslag. Daarna krijg je een brief met daarin de uitslag van het spermaonderzoek. Als er geen zaadcellen meer aanwezig zijn, ben je onvruchtbaar. Dan kun je met de voorbehoedsmiddelen stoppen. Als we nog wel levende zaadcellen aantreffen, moeten we na drie maanden opnieuw een zaadonderzoek doen. De uitslag krijg je daarna opnieuw schriftelijk.

Rekening

Na het spermaonderzoek krijg je de definitieve rekening. Hoeveel je zelf moet betalen verschilt per zorgverzekeraar en pakket. Als je voor een sterilisatie volledig bent verzekerd, declareren we de rekening rechtstreeks bij je zorgverzekeraar.

Risico’s en complicaties

Elke operatie brengt risico’s en complicaties met zich mee. Dit geldt ook voor een sterilisatie. In het algemeen zijn er na deze ingreep weinig complicaties.

• Soms kunnen er bloeduitstortingen ontstaan, waardoor het scrotum blauw wordt.
  • Een enkele keer laten de huidhechtingen te vroeg los, waardoor de wondjes wat open gaan staan. Hier hoef je je niet ongerust over te maken, de wondjes genezen vanzelf.
  • Soms ontstaat er een ontsteking in het scrotum. Dat is dan flink gezwollen, rood en zeer pijnlijk. Daarbij kun je koorts hebben. Neem dan contact op met de polikliniek Urologie.
  • Een andere zeldzame complicatie is een nabloeding, die meestal binnen 24 uur na de ingreep ontstaat. Hierbij blijft de wond bloeden. Ook in dit geval raden we je aan contact op te nemen met de polikliniek Urologie.
  • Een vervelende complicatie, die bij een hele kleine groep mannen optreedt, is pijn. Meestal is de pijn na zo’n drie maanden verdwenen, maar sommige mannen kunnen klachten houden. Dan kan een nieuwe ingreep nodig zijn.

De eerste weken na de ingreep kun je in het scrotum, vooral na geslachtgemeenschap, stuwing van zaad voelen. Die verdwijnt na verloop van tijd vrijwel altijd. Rondom de afgebonden uiteinden van de zaadstrengen ontstaan bindweefselknobbeltjes. Die zijn blijvend.

Tot nu toe zijn er geen gevolgen op de langere termijn aangetoond. Je moet er wel van uitgaan dat we de ingreep niet ongedaan kunnen maken. Een hersteloperatie is technisch meestal wel mogelijk, maar de kans is daarna zeer groot dat je minder vruchtbaar bent. In enkele gevallen ontstaat een nieuwe verbinding tussen de afgebonden zaadleiders. Dan kunnen er weer zaadcellen in je sperma voorkomen. Als je partner in de toekomst denkt dat ze toch zwanger is, dan raden we je aan dit zo snel mogelijk te laten onderzoeken.

Veelgestelde vragen

• Doet een vasectomie pijn?

Een vasectomie doet geen pijn. Je kunt wel wat licht ongemak voelen na de operatie. Dit is meestal na een week weer weg.

• Hoe betrouwbaar is een vasectomie?

Een vasectomie is een simpele medische ingreep en de kans dat hier iets mis gaat is heel klein.

• Wat is het voordeel van sterilisatie bij Rijnstate Clinics?

Bij Rijnstate Clinics doen wij er alles aan om jou de beste behandelingen te geven. Je kunt snel terecht bij één van onze ervaren urologen, zelfs in de avonduren.

Bekijk hier meer veelgestelde vragen

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek Urologie via  06 - 21 67 05 38  of urologie@rijnstateclinics.nl.