Ganglion aan de pols

Klachten bij ganglion aan de pols

Het polsgewricht is door een kapsel omgeven. Binnen dit kapsel zit een geleiachtig vocht voor smering van het gewricht. Bij jou is een uitstulping ontstaan van dit gewrichtskapsel of van een peesschede in de pols. Deze uitstulping heeft zich gevuld met geleiachtig vocht. Het ziet eruit als een bult onder de huid. Het is goedaardig en wordt een ganglioncyste genoemd. Het ganglion zit meestal aan de bovenkant van de pols en soms aan de binnenkant. Ook kan het zijn dat een ganglion aan de buitenzijde niet zichtbaar is. Dat noemen we een occult ganglion. Dit bevindt zich meestal aan de rugzijde van de pols.

Meestal heb je geen of weinig klachten van een ganglion aan de pols. Veel mensen ervaren een ganglion echter als vervelend of niet mooi. Een ganglion kan pijn doen als je de gewrichten van je hand in de uiterste stand houdt. Of als je steunt op de platte handen. Soms ontstaan er pijnklachten als je je opdrukt.

We weten niet precies wat de oorzaak is van een ganglion. Mogelijk speelt overbelasting van je pols een rol. Hierdoor ontstaat irritatie, te veel vocht of slijtage van het gewrichtskapsel. Het mechanisme is een zwakke plek in het gewrichtskapsel, dat werkt als een ventiel. Bij bewegen gaat er vocht uit het gewricht of de peesschede. Dit kan niet terug en zo wordt de zwelling groter. Bij rust nemen de klachten vaak wat af. Soms knapt een ganglion en kan de zwelling (tijdelijk) verdwijnen.

Als je door je huisarts wordt doorverwezen naar hand- en polszorg van Rijnstate Clinics, onderzoekt de arts het ganglion en de plek waaruit het is ontstaan. Omdat we zeker willen weten dat de klachten niet komen door een aandoening aan het gewricht, maken we soms een echografie, een röntgenfoto of een CT-scan.

Een ganglion kan verdwijnen. Daarom behandelen we een ganglion alleen als je al langere tijd klachten hebt. Er zijn twee mogelijkheden: een behandeling met een injectie (punctie) of een behandeling met een operatie. Bij een operatie is de kans dat een ganglion wegblijft groter. Een ganglion kan terugkomen, ook na een behandeling. Soms komen de pijnklachten door het overbelaste gewricht of peesontsteking. De pijn verdwijnt dan niet na de operatie.